El passat 15 de novembre, el setmanari britànic The Economist es mostrava partidari de deixar votar als catalans com la millor fórmula per vèncer el separatisme. Deu dies després, Francesc Trillas, membre de Federalistes d’Esquerres, comenta aquest editorial a Europp, el blog de la London School of Economics. A continuació reproduïm el text íntegre d’aquesta resposta en català
El conflicte actual a Espanya sobre el futur
constitucional de Catalunya no pot resoldre’s sense fer referència a la nostra
realitat europea. Els líders dels governs català i espanyol estan lluitant
essencialment per una cosa que ja no existeix a Europa: la sobirania nacional.
La controvèrsia sobre com decidir democràticament el futur de Catalunya
il·lustra les dificultats de participar en aquest debat sense reconèixer el món
de sobiranies complexes i solapades que existeix actualment, i que, en certa mesura, està deixant enrere l'estat-nació.
Antoni Zabalza, professor d'Economia a la Universitat de València, va
argumentar en un article al diari espanyol El País el 21 de novembre que en una projecció de les dades dels participants
en la "consulta" de 9 de novembre (on tothom que volia votar podia
fer-ho) en un referèndum legal amb alta participació, el vot afirmatiu a la independència
arribaria al 44 per cent de l'electorat. La xifra és similar al que podria
projectar-se des del vot dels partits propers a tesis independentistes en
eleccions autonòmiques.
La pregunta és si aquestes fonts d'informació han de ser complementades amb un
referèndum oficial, vinculant, pel que fa a la independència, com el que va
tenir lloc a Escòcia. L'editorial de The Economist on proposa un referèndum, en les seves paraules, per derrotar a
la independència de Catalunya, em dóna l'oportunitat d'expressar la meva opinió
un cop més sobre aquesta qüestió.
Un referèndum sobre la independència, amb una pregunta clara i regles clares,
té avantatges per a aquells que, com jo, veuen la secessió catalana com un
desenvolupament negatiu per a Catalunya, Espanya i Europa. A més, és una manera
democràtica de prendre una decisió. Però no és l'única manera de fer-ho. Un
referèndum sobre la independència també té desavantatges, que inclouen almenys
els següents.
En primer lloc, qualsevol forma de democràcia que presenti dues opcions
extremes per a l'electorat proporciona una plataforma per als grups extrems que
practiquen la intolerància i fins i tot podria crear una situació que s'aproximi
a la 'llei de la turba" (de la qual ja hem tingut alguns exemples, tant a
Catalunya com a Espanya). Segons totes les dades disponibles, els sectors
anti-secessió són de parla diversa, però més que proporcionalment castellana, de classe
obrera i sense massa poder, així que amb prou feines són visibles ja actualment
en els grups de la societat civil que dominen el debat polític a Catalunya.
Les preferències de les persones amb identitats múltiples que defensen algun tipus d'alternativa federal, que són, probablement, la majoria a Catalunya, no estarien representades en un referèndum 'sí / no' a la independència. La pròpia naturalesa d'una campanya del referèndum assegura que les parts se centrin exclusivament en "guanyar" la batalla en comptes de tractar de trobar un acord que sigui acceptable per a tothom
Les preferències de les persones amb identitats múltiples que defensen algun
tipus d'alternativa federal (que són, probablement, la majoria a Catalunya) no
estarien representades en un referèndum 'sí / no' a la independència. La
majoria dels votants donen suport a una alternativa al voltant d'una
organització administrativa federal. Sobre quina base aquesta majoria ha de ser privada del dret que la seva opció
aparegui clarament en la papereta de vot? Per descomptat, per altra banda, la
presentació de més de dues opcions faria la pregunta menys clara, de manera
que, si hem d'establir una alternativa federal, el referèndum hauria d’ estar
limitat a dues opcions: el federalisme i l'status quo.
En segon lloc, un referèndum "sí / no" sobre la independència tindria implicacions més enllà d'Espanya: cosa que The Economist ha assenyalat abans, tot i
que sembli haver oblidat l'argument recentment. Un referèndum sobre la
independència incorre en tot un seguit de problemes de compromís. Hi hauria
efectes en cascada, tant interns com externs: obriria una porta per als
referèndums que podrien exigir-se en llocs de Catalunya que pensen que
pertanyen a Espanya, i a la resta de regions europees que s'oposarien al fet
que se'ls nega una opció que en canvi s’ofereix a Catalunya i Escòcia. Això
comporta el perill real de crear incertesa i inestabilitat econòmica i
política, el menyscabament de qualsevol unitat a Europa en el llarg termini, i podria
provocar una crisi financera a la zona euro en el curt termini. Europa no es
construirà a cop de referèndums sobre la independència: en algun moment l '"efecte dòmino" hauria
d'arribar al final.
En tercer lloc, la pròpia naturalesa d'una campanya del referèndum assegura que
les parts se centrin exclusivament en "guanyar" la batalla en
comptes de tractar de trobar un acord que sigui acceptable per tothom.
A Catalunya i Espanya tenim suficients valors en comú perquè aquest acord
sigui possible, acord que beneficiaria a tothom als ulls de la majoria dels
observadors externs. Però hi ha pocs incentius per arribar a aquest tipus
d’acord i, els pocs que hi ha, desapareixerien en una campanya del referèndum.
En quart lloc, a nivell pràctic hi
hauria serioses dificultats en
l'organització d'una campanya coherent del "no" - molt més greus que
les que es van donar a Escòcia. Els anti-secessionistes són diversos, incloent
federalistes democràtics, feixistes i molta gent al mig. És difícil veure per
què els federalistes demòcrates han de ser impulsats a fer campanya al costat
del Partit Popular de Mariano Rajoy (o grups fins i tot més dretans): un partit
que encara es nega a condemnar la dictadura franquista.
Jo per descomptat no faig la predicció que un referèndum d'independència mai es durà a terme a Catalunya: si es fa, jo votaria 'no' a la independència, però jo preferiria votar 'sí' al federalisme
Finalment, una pregunta clara "sí / no" a la papereta no es pot equiparar amb una opció clara en la
realitat. Aquí hem de preguntar què significa realment la independència al
segle XXI en un territori que es troba tant a la Unió Europea com a la zona
euro. Els 28 estats-membres, comunicaran a l’electorat català abans del referèndum
la seva posició sobre la pertinença d'una Catalunya independent dins de la UE?
La victòria dels vots 'sí' donaria lloc a unes negociacions: l'acord final
seria previsiblement diferent de la posició inicial dels secessionistes. Què
passa llavors si a la majoria no li agrada l'acord: s’hauria de fer un altre
referèndum?
Quan es plantegen arguments com aquests, són contestats sovint només amb
arguments parcials, com la presentació d'un referèndum sobre la independència
com l'única opció per derrotar el moviment secessionista, o justificant un
referèndum citant la llibertat dels pobles (o una concepció genèrica similar).
Però és necessari rebre una resposta que consideri seriosament tots els
arguments anteriors, o almenys una part d'ells. Certs fenòmens tenen múltiples
causes i conseqüències: un referèndum sobre la independència, independentment
de la claredat amb què es plantegi, tindria múltiples conseqüències - no totes
elles desitjables.
A diferència del Regne Unit, Espanya té una Constitució escrita, i va tenir una
dictadura de 40 anys al mig del segle XX. A diferència del Canadà (un altre potencial
exemple), Espanya pertany a la Unió Europea i a la zona euro. Això introdueix
restriccions vinculants que sovint són oblidades pels contribuents benintencionats
a aquest debat. Jo per descomptat no faig la predicció que un referèndum
d'independència mai es durà a terme a Catalunya: si es fa, jo votaria 'no' a la
independència, però jo preferiria votar 'sí' al federalisme. Seria més coherent
per a observadors externs, com The
Economist, defensar el vot a favor de l'opció que pensen que seria millor
per a Catalunya, en comptes d'un vot en contra de la independència.
Les Nacions Unides no reconeixen el dret sense restriccions dels pobles a
l’autodeterminació - interpretat com el dret a la secessió. Fins i tot al Regne
Unit això està clar, amb el Partit Laborista i el Partit Liberal Demòcrata
actualment mostrant ben poc interès en un referèndum sobre la pertinença del
Regne Unit a la UE per al 2017, exigit pel Partit per la Independència del
Regne Unit i els representants euro escèptics dels conservadors. A França, els
partits polítics democràtics no mostren molta simpatia per la proposta de
Marine Le Pen de celebrar un referèndum sobre la retirada francesa de la UE,
tot i que, sens dubte, un tal referèndum seria perfectament democràtic en la
seva formulació.
Un referèndum sobre un millor federalisme s'ha de basar en un acord anterior,
acceptat per la Unió Europea, i que permeti avançar cap a una millor arquitectura
federal per a Catalunya, Espanya i Europa. L'actual Constitució espanyola va
ser basada en un gran acord, i amb el suport d'una majoria hegemònica de les
poblacions catalana i espanyola: un nou acord hauria de tenir un suport
similar. En cas contrari, la reforma de l'status quo no seria legítima.