L’estat-nació ha quedat obsolet i no serveix per resoldre els grans problemes de la humanitat. No té massa sentit dir que es volen resoldre els grans problemes socials i declarar-se agnòstic respecte a com organitzar les sobiranies. Encara menys sentit té pensar-se que creant un nou estat-nació es pot “canviar tot”
Ara que les campanyes electorals ens
donen un respir, potser és el moment de recordar algunes nocions fonamentals
sobre la idea federal al segle XXI. El federalisme no és una “qüestió
territorial”, sinó que és un pre-requisit fonamental per regenerar la democràcia
i per impulsar polítiques d’igualtat adaptades a una economia interconnectada.
L’estat-nació ha quedat obsolet i no serveix per resoldre els grans problemes
de la humanitat. No té massa sentit dir que es volen resoldre els grans
problemes socials i declarar-se agnòstic respecte a com organitzar les sobiranies.
Encara menys sentit té pensar-se que creant un nou estat-nació es pot “canviar
tot”.
La idea federal combina el principi de
subsidiarietat amb el respecte a les diferències i la solidaritat. Pel principi
de subsidiarietat, allò que es pugui resoldre en un nivell de govern més proper
als ciutadans, no s’ha de resoldre a nivells superiors. Els problemes col·lectius
tenen diferents grandàries: per a alguns problemes les institucions actuals
seguiran sent útils i seguiran sent el primer candidat per a resoldre’ls, però
per a un nombre creixent de problemes, potser per als més importants per al
benestar de les classes populars, ja no.
El respecte a les diferències implica
fer de la diversitat una riquesa, sense que això impedeixi la solidaritat i la
cooperació. Per exemple, al Canadà i a Suïssa, tots els idiomes són oficials en
el nivell federal, i els principals funcionaris (no tota la població) tenen l’obligació
de conèixer dos d’aquests idiomes. Això facilita la solidaritat i la cooperació,
sentir-se part d’un tot interconnectat.
Fa cinc-cents anys els estats-nació van
guanyar la batalla evolutiva institucional per sobre d’altres rivals, com les
lligues de ciutats o les ciutats-estat, o el feudalisme, o els imperis sense
fronteres precises. Els estats-nació basats en el monopoli de la sobirania i la
força dintre d’unes fronteres precises, eren funcionals al creixement economic
d’aquella època I als interessos de les classes dominants, creant mercats amb
economies d’escala protegides per la força.
Els estats-nació són viables, com també ho són els condominis amb seguretat privada: poden aïllar durant un temps a una minoria exigua de la humanitat dels grans problemes
Avui els estats-nació han deixat de ser
funcionals davant dels grans problemes de la humanitat. Són viables, com també
ho són els condominis amb seguretat privada: poden aïllar durant un temps a
una minoria exigua de la humanitat dels grans problemes que ens afligeixen, però
només creant grans agregats democràtics els ciutadans d’aquests estats poden
influir seriosament en la solució dels grans problemes. Aquests grans problemes
els coneixem, i a Catalunya els compartim amb la resta d’espanyols i europeus:
l’atur, les desigualtats, la corrupció, el frau fiscal, el canvi climàtic, la
inestabilitat financera, les migracions, les noves i velles formes d’inseguretat.
Com s’organitza la sobirania no és una
qüestió més, és un pre-requisit per resoldre els grans problemes de la
humanitat. L’arquitectura institucional òptima per al món del segle XXI no la
coneixeríem amb exactitud ni creant les millors comissions d’experts, però no
pot ser la de l’any 1789, ni la de 1914. A Europa, ni tan sols Alemanya és
sobirana: de vegades no pot imposar la seva política desitjada al Banc Central
Europeu. I en realitat ho accepta, perquè sap que tota sola no pintaria res al
món.
Totes les federacions admeten ritmes
diversos i diferents velocitats (ja passa a les federacions en construcció que
són Espanya i Europa), i per això les possibles singularitats competencials no
han d’anar en perjudici de la igualtat, del principi que tots els ciutadans
tenen els mateixos drets i oportunitats.
Espanya i Europa estan des de fa dècades en un camí federal. Aquests camins pareteixen de punts molt diferents: el punt de partença en el cas espanyol és una dictadura centralitzada, mentre que el punt de partença en el cas europeu és una organització intergovernamental d’estats democràtics sobirans. Però el punt d’arribada és el mateix: una arquitectura institucional on tots els nivells de govern rellevants responguin directament davant de la ciutadania, amb competències i finançament clars, amb una solució a cada problema adequada al seu abast geogràfic, sense que ningú tingui el monopoli de la sobirania. És com s’organitzen ja la major part dels ciutadans que viuen en democràcia al món, al Canadà, els Estats Units, Alemanya, Suïssa, Austràlia, Índia, Sudàfrica, Brasil… És la forma de govern que permet combinar millor solidaritat i diversitat, eficiència i equitat, en un context de solidaritat, pau i respecte.
Espanya i Europa estan des de fa dècades en un camí federal. Aquests camins pareteixen de punts molt diferents: el punt de partença en el cas espanyol és una dictadura centralitzada, mentre que el punt de partença en el cas europeu és una organització intergovernamental d’estats democràtics sobirans. Però el punt d’arribada és el mateix: una arquitectura institucional on tots els nivells de govern rellevants responguin directament davant de la ciutadania, amb competències i finançament clars, amb una solució a cada problema adequada al seu abast geogràfic, sense que ningú tingui el monopoli de la sobirania. És com s’organitzen ja la major part dels ciutadans que viuen en democràcia al món, al Canadà, els Estats Units, Alemanya, Suïssa, Austràlia, Índia, Sudàfrica, Brasil… És la forma de govern que permet combinar millor solidaritat i diversitat, eficiència i equitat, en un context de solidaritat, pau i respecte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario