jueves, 7 de noviembre de 2013

1492, 1714, 1938 (Per Lluís Bosch)


Escric aquestes ratlles el dia en què fa 521 anys que Colón (Colom, Columbus?) va posar els peus en una illa americana. Les efemèrides tenen un aire de nostàlgia, folclore i romanticisme. Els esdeveniments de la història són com els prats d'herba verda, vistos de lluny. Quan t'hi apropes massa, descobreixes que l'herba és plena de formigues, punxes i excrements del bestiar. Vista d'aprop, l'arribada de les naus a Amèrica és un relat de cobdícia,  extermini i sífilis.
Escric el mateix dia que Artur Mas acut a la beatificació d'uns capellans morts durant la guerra civil espanyola. Un acte al qual no hi va assistir gaire públic i que no obstant això no ha generat cap debat sobre les majories silencioses. És el mateix president que desmenatella el Memorial Democràtic. Joana Ortega, vice-presidenta de Mas i responsable del Memorial va expressar, en accedir al càrrec, que el tema de les víctimes de la guerra i del franquisme perdia importància, perquè ja n'hi ha prou del tema i perquè al capdavall, de víctimes de la guerra n'hi va haver moltes. Ara he entès a què es referia. Veient la fotografia de Mas envoltat per la cúria es comprèn molt millor a Joana Ortega: que cadascú enterri els seus morts.

Entre juliol i novembre d'enguany es compleixen els 75 anys de la batalla de l'Ebre, el moment clau de la nostra guerra. L'instant fatídíc que assenyala el final de la democràcia, els drets civils i les llibertats a Espanya o a l'Estat espanyol, deprèn de com es vulgui anomenar. L'instant que assenyala també un punt d'inflexió a tota Europa, ja que en paraules de la historiadora Angela Jackson, la batalla de l'Ebre es pot catalogar com la primera gran batalla de la segona guerra mundial. L'efemèride no ha merescut cap desplegament pressupostari ni institucional: els actes de commemoració que s'estan fent van a càrrec de les entitats ciutadanes, d'antics voluntaris anglesos, d'associacions ebrenques que malden per mantenir el delicat fil de la nostra memòria.
A La Bisbal de Falset, on he anat a veure un d'aquests actes, la commemoració és un acte profundament íntim, vivencial i sobretot artesanal. No hi va anar el president, ni cap conseller.
Uns dies més tard i pocs quilòmetres més enllà, el President Mas es deixa retratar amb els bisbes, en l'acte de beatificació d'un sector clau del franquisme. Fa un posat seriós, adopta una actitud greu i severa. Gairebé sense paraules, Mas és terriblement loquaç. Em recorda vagament el rostre hieràtic però explícit de Michael Corleone a l'enterrament del seu pare. Un somriure estudiat i lleu que s'envolta de solemnitat. No és una expressió que diu i jo què hi faig aquí? sinó algú que diu sé perfectament què faig aquí. La comparació pot semblar exagerada, grotesca i odiosa. Però la imatge té un aire de..., un no sé què.
Aquest govern que es manifesta en un acte i no en un altre és també el govern que engega una campanya de tres milions d'euros per a commemorar la batalla barcelonina de 1714 (fa 300 anys). L'estètica dels pasquins que omplen Barcelona preten dir-nos que els barcelonins de 1714 i els de 2013 som els mateixos. Als textos que circulen s'accentua que la data de 1714 significa la pèrdua de les llibertats dels catalans o la desaparició de les institucions nacionals. No sóc capaç de llegir on s'explica que la societat de 1714 era una societat feudal, que els ciutadans de Barcelona no tenien més drets que el plaer de ser súbdits del Comte i que aquelles institucions eren les del feudalisme.
Sento que la batalla de l'Ebre (1938, fa tan sols 75 anys) sí que representa la fi de les meves llibertats, i que tal vegada no hem recuperat gran cosa del què vam perdre llavors, quan sí que érem ciutadans d'una democràcia. No sé com explicar-me els oblits selectius i les eleccions perilloses del govern. Commemorem la batalla de 1714 amb tres milions d'euros i oblidem olímpicament la de 1938?  No serà que finalment allò que es vol obviar és el vell problema de la lluita de classes? Deu ser fàcil explicar la guerra de 1714 com una guerra de bons contra dolents (catalans contra espanyols) i molt difícil explicar en la mateixa clau la batalla del 1938. A les trinxeres de l'Ebre hi van morir murcians, andalusos, polonesos, catalans, asturians, lleonesos, gallecs, anglesos, navarresos, extremenys, rumanesos, valencians, aragonesos, canadencs, alemanys.
Molts d'aquests encara són allà, sota les pedres i la runa, sota el fang. Sota les oliveres i els ametllers. Sota les vinyes del vi, entre els marges. Ells van formar la terra on visc i la terra per on camino. En realitat i malgrat tot, li agraeixo a l'Artur que no vagi allà, que no hi vagi mai ni digui res, que no em profani la meva terra.  

8 comentarios:

  1. La manipulació de la història per part d'Artur Mas és típica de la dreta nacionalista (valgui la redundància). El que em sorprèn és que els historiadors en general, i especialment els historiadors progressistes catalans, no es manifestin en contra d'aquesta manipulació de la història.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hi ha molts interrogants sobre el paper de la "intel·lectualitat catalana" en els darrers temps. Alguns semben muts, altres dòcils. La història ens ho explicarà... ens explicarà com és que vivim en una època tan trista.

      Eliminar
  2. Un breu, lúcid i parcial, en el bon sentit de la paraula, escrit. Hem de ser objectius però no imparcials. La concepción de la Història que ens presenta Mas és poc objectiva i parcial, en el mal sentit. la bona parcialitat és la que està al costat de la gent, del seu benestar. I de la llibertat. La mala parcialitat és que es posa del costat dels privilegiats.
    I massa gent calla i no ho hauria de fer, com molt bé dius, Francesc...

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. No em plantejaré mai ser imparcial, em sembla absurd. La vida no és imparcial ni la naturalesa ho és. I la defensa dels drets, la llibertat o la igualtat no es pot fer des de la imparcialitat. Les causes socials no responen a un impuls de la passió, no de la ciència. Mira com ho expressava Juan García Oliver en aquell temps: http://youtu.be/SxBWAbKQfSE

      Eliminar
    2. El que passa és que hi ha que mantenir l´objectivitat en l´anàlisis dels processo id els fets, és a dir, entendre que és el que passa. En les qüestions humanes és clar que els motius són passionals. Però les passions s´han d´entendre i explicar. Moltes vegades la defensa dels drets i la llibertat porta a veure les coses de manera distorsionada. El que és dificil és ser objectiu en la comprensió i mantenir una posició clara. I que consti que l´objectivitat sempre és relativa.
      un abraçada

      Eliminar
    3. De totes maneres, Lluis, m´havia oblidat dir-te que el post és molt bo. L únic que volia fer era senayalar les dues crítques a Mas : per falta d´objectivitat històrica ( treball ideològic de propaganda : només hi ha que anara al Mercat del Born) i posició de defensa de privilegis i no de drets ( la seva parcialitat, contrària a la nostre).

      Eliminar