Un professor català de literatura, Joan Ramon Resina, ha afirmat que “hi ha una correlació estadística entre maduresa intel·lectual i sobiranisme” i que, per tant, és normal que “on hi ha una alta població de catalans altament qualificats, l'independentisme sigui més fort”. Els intel·lectuals que defensen la independència, ho fan perquè són més intel·ligents?
Per un article al diari El Pais del periodista Cristian Segura ens assabentem que un professor català de literatura a la
Universitat de Stanford (Califòrnia, EUA), Joan Ramon Resina, ha afirmat que “hi ha una correlació estadística entre maduresa intel·lectual
i sobiranisme” i que, per tant, és normal que “als EUA, on hi ha una alta
població de catalans altament qualificats, l'independentisme sigui més fort”.
Ens assabentem també per l’article que aquest professor és
un actiu comentarista de l’actualitat política catalana. Fa dues afirmacions
contrastables empíricament, per a les quals no aporta cap dada. Respecte a la
primera, que les persones més intel·ligents tendeixen a ser més sobiranistes,
se suposa que ho deu dir per ell i l’elevada opinió que sembla tenir de si
mateix. No serà aquí el lloc on fem una llarga llista de persones qualificadíssimes
que no abracen l’independentisme català. Només direm que al llarg de la història
hi ha hagut intel·lectuals i
persones molt intel·ligents (que no és necessàriament el mateix) que han
recolzat posicions polítiques molt diferents. Si Gentile i Heidegger van
recolzar el feixisme, Malraux i Brecht van recolzar l’stalinisme, i Keynes,
Arendt i Orwell es van enfrontar tant al feixisme com l’stalinisme (és molt
alliçonador en aquest sentit el capítol 9 del llibre “To Hell and Back” d’Ian
Kershaw). Tenien uns més “maduresa intel·lectual” que els altres?
Les opcions
polítiques tenen una dimensió moral, que habitualment és prèvia a les
argumentacions que les elaboren. Un cop presa l’opció moral, les persones més
intel·ligents mobilitzen les seves neurones amb eficàcia per justificar l’opció
que han pres (això s’anomena biaix de confirmació). Malauradament, la intel·lectualitat
ha fet poc al llarg dels darrers 200 anys per aturar les pitjors tragèdies de
la humanitat.
La segona afirmació que fa el professor és que als Estats
Units l’independentisme català és més fort (segons ell perquè hi ha una alta població
de catalans altament qualificats). De fet, la resta de l’article sembla
confirmar aquesta afirmació, perquè s’hi anomenen una sèrie de professionals
catalans en institucions nordamericanes que recolzen l’independentisme. Algunes
d’aquestes persones tenen una forta projecció mediàtica a Catalunya, alguns
tanta que un es pregunta si realment segueixen treballant seriosament en les
seves universitats.
Una cosa que potser hauria de fer reflexionar el professor Resina és la gran dificultat que han tingut persones com ell per convèncer col·legues del seu entorn professional d’altres nacionalitats sobre les virtuts de la independència de Catalunya en el món del segle XXI
És una llàstima que en el mateix article no s’hagi fet cap
esforç per donar veu a persones catalanes, molt menys mediàtiques, que també
treballen en universitats o altres institucions dels Estas Units, i que no estan
a favor de la independència de Catalunya.
És molt probable que la conclusió de
presentar una mostra realment representativa fós que entre els intel·lectuals i
científics catalans als Estats Units, igual que entre els intel·lectuals i
científics catalans a Catalunya i en qualsevol altre lloc, hi hagi
aproximadament tants independentistes com persones que defensem altres opcions
(certament això és així entre els científics i intel·lectuals catalans que he
conegut en les quatre institucions on he investigat o ensenyat: l’Institut
Universitari Europeu de Florència, la London Business School, la Universtat de
Califòrnia-Berkeley i la Universitat Autònoma de Barcelona).
Els catalans estem
dividits sobre aquesta qüestió. El millor predictor de les postures de cadascú
no és la intel·ligència (no hi ha cap estudi que ho digui).
Les enquestes i els
resultats electorals ens diuen que el millor predictor és la llengua dels pares
i la comarca d’origen o residència. Els intel·lectuals que defensen la independència
no ho fan perquè siguin més intel·ligents, sinó perquè són més nacionalistes.
Una cosa que potser hauria de fer reflexionar el professor
Resina és la gran dificultat que han tingut persones com ell per convèncer col·legues
del seu entorn professional d’altres nacionalitats sobre les virtuts de la independència
de Catalunya en el món del segle XXI. En el terreny de l’economia, que conec
una mica millor, efectivament hi ha alguns molt bons economistes catalans que són
independentistes (també n’hi ha de molt bons que no ho són), però no conec cap
gran economista internacional a qui hagin convençut. Paul Krugman al seu blog
quan es va suscitar la qüestió de la independència d’Escòcia, va dir que tenia
una preferència pels grans agregats democràtics. Un altre premi Nobel, Jean
Tirole, quan una noia catalana en un debat de la BBC li va preguntar si no li
semblava que els països petits es podien regular millor, li va contestar que
ell era un gran federalista i que creia que no, que cada vegada més l’estat-nació
estava quedant obsolet per a fer front als grans reptes de la humanitat.
La gran paradoxa dels intel·lectuals independentistes catalans dels Estats Units, però, és que viuen (encantats de la vida, sembla) en el país federalista per excel·lència. Gràcies al model que van forjar Hamilton, Jefferson i els altres pares fundadors, avui la majoria de les persones que viuen en democràcia al món, ho fan en federacions –una alternativa a la independència de les petites nacions. Quan els independentistes diuen que volen que Catalunya sigui com Massachusetts la contradicció ja fa petar totes les costures: Massachusetts no és un país independent, és a més un estat que no té dret a l’autodeterminació, com no el té cap dels estats de la Unió. Els Estats Units es van veure sotmesos a grans pressions secessionistes al segle XIX (estats com Carolina del Sud van fer una DUI, que no va acabar gaire bé) que van desembocar en la guerra de “secessió” dels estats esclavistes, després de la qual les pulsions independentistes no han desaparegut, però han quedat arraconades a una força excèntrica i populista, que a ningú se li passaria pel cap associar a una major intel·ligència. Els Estats Units (amb tots els seus problemes) són un cas d’èxit, després d’una llarga evolució, de les fórmules federalistes que molts, més o menys intel·ligents, estem convençus que són la via de progrés per a Cataunya, Espanya i Europa.
La gran paradoxa dels intel·lectuals independentistes catalans dels Estats Units, però, és que viuen (encantats de la vida, sembla) en el país federalista per excel·lència. Gràcies al model que van forjar Hamilton, Jefferson i els altres pares fundadors, avui la majoria de les persones que viuen en democràcia al món, ho fan en federacions –una alternativa a la independència de les petites nacions. Quan els independentistes diuen que volen que Catalunya sigui com Massachusetts la contradicció ja fa petar totes les costures: Massachusetts no és un país independent, és a més un estat que no té dret a l’autodeterminació, com no el té cap dels estats de la Unió. Els Estats Units es van veure sotmesos a grans pressions secessionistes al segle XIX (estats com Carolina del Sud van fer una DUI, que no va acabar gaire bé) que van desembocar en la guerra de “secessió” dels estats esclavistes, després de la qual les pulsions independentistes no han desaparegut, però han quedat arraconades a una força excèntrica i populista, que a ningú se li passaria pel cap associar a una major intel·ligència. Els Estats Units (amb tots els seus problemes) són un cas d’èxit, després d’una llarga evolució, de les fórmules federalistes que molts, més o menys intel·ligents, estem convençus que són la via de progrés per a Cataunya, Espanya i Europa.