És Espanya una federació? I Europa, ho és? Què ens falta per considerar-nos federals? És tard per al federalisme? Per a què serveix? A continuació la resposta a aquestes preguntes i a tot allò que alguna vegada has volgut preguntar sobre el federalisme i no has gosat mai fer-ho
1-En què consisteix el federalisme?
La paraula ve de Foedus (pacte), o
Fides (confiança) i consisteix en un sistema pactat de govern multinivell on cada
nivell té competències clares i ben finançades seguint el principi de
susidiarietat, i es compromet a no transgredir les d’altres nivells. El govern
es comparteix en allò que és comú i cada nivell de govern rellevant rendeix
comptes directament davant de la ciutadania i no davant d’altres governs. En
els sistemes federals es respecta i es promou la diversitat cultural i lingüística
com una riquesa comuna a la vegada que es coopera per resoldre els problemes
que són compartits. Es descentralitza no només la gestió sinó també el poder
polític i al mateix temps, es comparteix el poder polític en allò que cal ser
solucionat a un nivell més alt però que pot requerir l’input dels nivells més
propers a la ciutadania. El federalisme sol ser una bona vacuna contra el
centralisme a tots els nivells i la concentració de les infrastructures: en
moltes federacions la capital no és la ciutat més gran o la capitalitat està
repartida.
2-Quins són els orígens històrics del federalisme?
Ja a la Grècia clàssica es troben
exemples de ciutats-estat que es federaven per assolir objectius comuns. Els
Estats Units d’Amèrica a la Convenció de Filadelfia a finals del segle XVIII van posar les bases de la federació més poderosa del planeta, amb un sistema de
pesos i contrapesos on el federalisme era una peça clau de la nova democràcia.
Suïssa, Canadà, Austràlia, Índia, Sudàfrica són altres exemples de federacions
que permeten gestionar la diversitat i el govern dels afers col·lectius. En les
antigues colònies (Estats Units, Canadà, Índia), les grans federacions han permès
construir sistemes millors que els que han basat la independència en la
construcció de petites nacions com ha succeït a gran part d’Àfrica. El
federalisme ha fracassat allà on no ha anat acompanyat de democràcia, com va
ser el cas de Iugoslàvia o la Unió Soviètica. Brasil, Mèxic, i Argentina són
casos de federacions a Amèrica Llatina que intenten incorporar solucions que
han funcionat bé en les federacions més reeixides. L’intent de construir una
federació europea a partir de la segona guerra mundial, amb la declaració de
Ventotene de Spinelli i Rossi, està en les bases de la Unió Europea i els esforços
per assolir una unió cada vegada més forta entre països que durant segles s’havien
enfrontat violentament.
3-Quina és la relació entre federalisme i democràcia?
La majoria de ciutadans que viuen en
democràcia al món ho fan en federacions. En un sistema federal, cada nivell de
govern rendeix comptes directament a la ciutadania i per tant hi ha més
transparència i responsabilitat. El poder està més repartit i això redueix la
corrupció. Les competències están més clares i hi ha una més gran
responsabilitat fiscal de cada nivell de govern. Els sistemes de solidaritat són
clars i transparents. La immensa majoria de les federacions s’han construit a
partir de la voluntat de les parts d’acordar fer una federació, és a dir, a
partir del seu consentiment, però les federacions existents no reconeixen la
possibilitat de segregació unilateral d’una de les parts. Un cas únic i
interessant és el de Canadà, on després de dos referèndums d’independència del
Quebec amb preguntes i normes molt poc clares en 1980 i 1995, es va aprovar una
Llei de Claredat que exigeix una pregunta clara i una majoria clara (on el caràcter
clar de la pregunta i la majoria és avaluat per institucions federals) per
donar dret a una província a negociar la secessió. La Llei de Claredat no és acceptada pels sobiranistes
quebequesos, i després de la seva aprovació no s’ha produit cap nou referèndum
d’independència. Malgrat que alguns sostenen que la democràcia pot funcionar
millor en les jurisdiccions petites, no hi ha cap evidència rigorosa en aquest
sentit, a no ser que ens referim exclusivament a la democràcia assembleària. La
democràcia en els grans territoris funciona millor amb un sistema federal que
reparteixi adequadament el poder. Avui el federalisme és la millor arma per
combatre l’onada de nacional-populisme i replegament identitari que es viu a
gran part del món, i que intenta jugar amb la democràcia en nom d’ella per aprofitar
les angoixes de sectors de la població davant dels processos de globalització.
En les democràcies, el federalisme és el millor sistema que facilita la
solidaritat, la flexibilitat i la innovació institucional.
4-Quins tipus de federalismes existeixen?
A grans trets existeixen dos grans
tipus de federalisme. Els que s’han construit a partir de l’agregació d’unitats pre-existents
(“coming together”) i els que s’han construit per mantenir unides les parts (“holding
together”). Si en comptes d’un sistema de govern
on cada nivell rellevant rendeix comptes directament a la ciutadania i és
escollit per ella, tenim un sistema on els governs rendeixen comptes a altres
governs, estem davant d’una confederació i no una federació. Alguns parlen de
federalisme plurinacional, quan es reconeix el caràcter nacional de totes les
unitats constituents o algunes d’elles, i és especialment adequat en aquells
casos de diversitat lingüística on és necessari un reconeixement d’aquesta
pluralitat. Altres parlen de federalisme assimètric, quan les competències i
nivells de poder de les diferents unitats són diferents, com és el cas en
diferents mesures en quasi totes les federacions. Tots aquests conceptes
serveixen per acomodar la superació del model de l’estat-nació, pel qual durant
molt de temps s’ha intentat associar un estat a una nació. Però tant la
dificultat de definició del terme nació, com la proliferació de reivindicacions
nacionals, com el fracàs dels intents homogeneïtzadors de molts estats, han
portat al fracàs a aquest intent d’associació. El concepte de nació (com el de
sobirania) és però discutit i discutible. Hi ha moltes defincions de nació (una
d’elles és de Karl Deutsch: “una nació és un grup de persones unides per una
visió equivocada del passat i un odi pels seus veïns”). En territoris on
conviuen persones que creuen que la nació és una cosa diferent per a cadascuna
d’elles, el federalisme és l’única forma d’entendre’s possible. Avui, per a la
majoria de definicions del terme nació, hi ha pocs trossets de territori que no
siguin plurinacionals. De fet, hi ha pocs individus que no siguin
plurinacionals. Alguns voldrien fer compatible ser
independentista amb ser federalista (així un evita prendre decisions), però el
federalisme modern es construeix precisament per la superació dels vells
estats-nació i no construint-ne de nous. Els conceptes de “dret a decidir”, “dret
a l’autodeterminació”, “sobirania”, “demos” o “subjecte polític” són conceptes
pre-federals que corresponen a una època on era relativament fàcil fer
prevaldre el monopoli de la sobirania. Avui el federalisme és una noció més
radical i ambiciosa que els projectes basats en fer estats-nació. Encara que es
pot ser federalista de dretes i hi ha molts federalistes liberals, el que és
difícil de justificar és ser d’esquerres (i per tant internacionalista) i no
ser federalista en el món integrat i complex del segle XXI. El nacionalisme i l’identitarisme
són formes que la dreta fa servir per impedir la creació de majories a favor de
la distribució de la renda, la riquesa i el poder.
5-No són Espanya i Europa ja federacions?
Espanya i Europa tenen molts
aspectes federals. Espanya és un país que ve de ser un estat centralista i
unitari, i des de 1978 s’ha descentralitzat i la majoria de nivells rellevants
de govern (excepte les diputacions) són elegits directament per la ciutadania.
L’estat de les autonomies ha contribuit a l’època de major llibertat i
prosperitat de les Espanyes. Catalunya, per exemple, ha gaudit de l’època de més
llibertat i autogovern de la seva història. Però també s’han produit
disfuncions i distorsions del model i a Espanya li falten elements de govern i
sobirania compartits, com seria un Senat reformat com a Cambra territorial i un
sistema més clar de distribució competencial i finançament territorial, així
com un millor règim de plurilingüisme per a les institucions centrals de l’estat.
A Europa vivim un intent d’avançar des d’una col·lecció d’estats sobirans amb
una llarga història de fragmentació al darrera, cap a un sistema cada vegada més
federal, amb enormes resistències. Però ja hi ha elements clarament federals,
com una moneda comuna per a una
gran part de la Unió governada per un Banc Central Europeu, i un Parlament
directament escollit per la ciutadania. Moltes polítiques són ja comunes, però
falten molts elements de democràcia europea i falten instruments per fer
possible polítiques econòmiques d’àmbit federal europeu. Si es consolida una
Europa federal hauríem de veure una desdramatització de les relacions entre
estats i els seus nivells sub-estatals, que seran només dos nivells més amb una
gran llibertat d’actuació per sota d’un nivell europeu més fort i democràtic
que l’actual. Els problemes dels refugiats i del deute que actualment pateix
Europa només podran trobar solució en un context federal on el conjunt de la
societat europea posi en comú els seus enormes recursos per fer front a aquests
reptes compartits. De totes maneres, el que s’ha aconseguit amb la Unió Europea,
amb una moneda comuna i l’eliminació de les fronteres, hagués estat considerat
utòpic al final de la segona guerra mundial. Els símbols i les emocions
segueixen en gran part sent nacionals, però les polítiques i les transaccions
cada vegada ho són menys. Avui també pot semblar utòpic un federalisme global,
però també hi ha elements creixents de govern mundial, que cal treballar per
fer més democràtics.
6-Calen canvis constitucionals a Espanya i Europa per avançar en el
federalisme?
A Espanya seria molt convenient una
reforma federal de l’actual Constitució per re-dissenyar el Senat, aclarir les
competències per la via de definir clarament les de l’estat central i que per
defecte totes les altres siguin d’autonomies i ajuntaments, millorar el finançament
territorial i reconèixer el caràcter pluri-lingüe del conjunt de l’estat i la
singularitat d’alguns territoris addicionals (alguns ja tenen reconeguda la
seva singularitat). També es podria reconèixer la vocació decididament a favor
de la unitat europea del conjunt d’Espanya. Els canvis constitucionals requereixen
però un ampli consens, i mentre aquest no es produeix es podria fer molt més
per governar amb una intepretació més federalitzant de l’actual constitució.
Quelcom semblant succeeix amb els tractats europeus. Una reforma d’aquests
podria conduir a l’elecció d’una presidència europea per sufragi universal o a
altres reformes institucionals que facilitessin un govern econòmic democràtic
de la zona euro, però amb els tractats actuals es podria ja disposar d’un
tresor europeu més poderós i d’un sistema de mutualització del deute. Els
federalistes no som ingenus i no creiem en una epifania federal, en un moment
del temps on una declaració o un interruptor ens permetran passar de l’absència
de federalisme al federalisme. No hi haurà una DUF (Declaració Unilateral de
Federalisme). Es tracta d’un procés evolutiu que ha viscut i viurà passos
endavant i endarrera, però que amb l’agregació paulatina d’esforços, pot seguir
contribuint a fer un món millor.
7-Genera inestabilitat el federalisme?
Aquesta és una acusació típica de la
dreta espanyola, que abusa del record de l’efímera primera república del segle
XIX. Però el federalisme contemporani és el contrari de la inestabilitat. El
que contribueix a la inestabilitat a bona part del planeta és la falta de
federalisme. Fins i tot a Espanya, el que avui és font d’inestabilitat és el dèficit
de federalisme, l’absència de normes compartides de competències i finançament,
i l’absència d’un compromís pactat per no anar més enllà de les competències
comunament acordades. El federalisme permet gestionar les diferències de
cultures, identitats, llengües i religions, i permet governar la solidaritat
per fer possible societats cohesionades que intenten resoldre cooperativament
els problemes comuns i a la vegada respectar la forma que cada part té de
solucionar els seus problemes propis.
8-És massa tard per al federalisme?
Molts independentistes catalans que
no són capaços d’articular raons de fons per oposar-se al federalisme de
vegades diuen tàcticament que és “massa tard per al federalisme”, que aquesta és
“una pantalla que ja hem passat”. En realitat però el que succeeix potser és
que és massa aviat per al federalisme. Els Estats Units d’Amèrica van començar a crear
les seves estructures federals fa més de 200 anys i algunes no s’han consolidat
fins fa unes dècades. Per sort, Europa està anant més ràpid, però la història
de la humanitat és la història de l’evolució cap a formes de govern cada vegada
més complexes, no menys. El món del segle XXI es caracteritza per la creixent
interconnexió de la seva societat i les seves economies, i per tant requereix
de sistemes de govern que s’adaptin a aquestes característiques. El món avança,
encara que massa lentament, cap al federalisme. El que està obsolet és l’estat-nació.
Si passem d’una vegada la pantalla de l’estat-nació ens estalviarem moltes
guerres (com les que van donar lloc a les actuals “etnocràcies” de l’antiga
Iugoslàvia) i tensions innecessàries i podrem avançar cap a la ressolució
cooperativa dels problemes compartits per tota l’espècie humana. Mai no és tard
per a les bones idees. A més, l’excusa de si és massa tard per al federalisme
per no abraçar-lo acostuma a anar acompanyat del suposat dubte sobre si hi ha
federalistes “més enllà de l’Ebre”. Però a les enquestes tant a Catalunya com
al conjunt d’Espanya quan es pregunta explícitament per aquesta opció, el
federalisme, al voltant d'un 40% hi està a favor. A més, com que el 60% restant
es distribueix en posicions molt diferents, les solucions federals serien les úniques
en què es podrien posar d’acord una majoria qualificada dels legisladors i de
la població: es minimitzaria la distància entre l’opció preferida per la
inmensa majoria i l’opció acordada. De totes les opcions possibles, un sistema
federal avançat seria la que minimitzaria el descontent de totes les parts. Però
quan es qüestiona des d’alguns sectors de Catalunya si hi ha federalistes més enllà de l’Ebre en
realitat s’està fent una afirmació d’hispanofòbia, normalment acompanyada d’algun
comentari més o menys explícit de tipus xenofòbic sobre la incapacitat genètica
dels espanyols per abraçar idees civilitzades (oblidant que els gens espanyols
estan molt presents entre la població catalana). En realitat, el conjunt d’Espanya,
incloent Catalunya, i qualsevol territori del món sencer, té una distribució
semblant de persones dominades pels prejudicis i persones amb una mentalitat més
oberta (federal). A Espanya, a més, com en molts territoris, una gran part de
la població viu (per exemple als territoris de parla catalana) realitats de
diversitat creixent que fan el federalisme totalment necessari, com gran part
de la població reconeix de manera creixent. Avui a Espanya tots els partits de
l’esquerra es defineixen com a federalistes o com a partidaris d’una Espanya
pluri-nacional. Diversos mitjans de comunicació d’àmbit espanyol han defensat
el federalisme en la seva línia editorial (més que no pas els catalans). Molts
partits de dretes o nacionalistes, a més, no s’oposen al federalisme i
reconeixen la seva necessitat a nivell europeu. Fa falta que aquests federalistes a temps parcial ho esdevinguin a temps complet.
9-Genera desigualtat el federalisme?
Una altra excusa per no abraçar explícitament
el federalisme és la seva suposada tensió amb l’objectiu de la igualtat de tots
els ciutadans. Hi ha dirigents centralistes que per pre-disposar l’opinió pública
contra els federalistes de cop i volta mostren una gran preocupació per la
igualtat, preocupació per altra banda absent en el seu discurs habitual. Però
el federalisme, lluny de ser un obstacle per a la igualtat, la facilita. El
reconeixement de la diversitat i de la singularitat no té res a veure amb la
igualtat de drets de totes les persones. Totes les persones d’una federació
tenen dret als mateixos serveis bàsics, igual que tenen dret a gastar de
diferents maneres una mateixa quantitat d’ingressos fiscals. Una federació amb
una política fiscal comuna permet fer front a shocks diferenciats de renda i a
transferències solidàries, explícites i transparents d’uns territoris a altres.
El respecte a les identitats diferenciades és una conquesta igualitarista. En
una federació pluri-lingüe, que totes les persones puguin adreçar-se a tots els
nivells de govern rellevants amb el seu idioma matern, i que puguin escoltar
els principals representants parlar en diversos idiomes, com succeeix a Suïssa,
Bèlgica i al Canadà, és una conquesta que iguala en drets a totes les persones.
En general, el federalisme modern permet resoldre els problemes socials en la
seva escala òptima, i per tant facilita la lluita contra les desigualtats tal
com es manifesten en el món d’avui.
10-De què em serveix a mi el federalisme? Serveix per a resoldre els problemes econòmics i socials?
Encara molta gent creu que quan
parlem de federalisme estem parlant de quelcom de caràcter “territorial” o “identitari”.
Però quan Spinelli i Rossi van escriure el Manifest de Ventotene no tenien al
cap un problema territorial o identitari. Tenien al cap un model de civilització
i de prosperitat que acabés amb les guerres i permetés resoldre solidàriament
els problemes econòmics i socials. Moltes persones desitgen saber per a què els
serveix el federalisme, si el federalisme serveix per a resoldre els problemes
econòmics i socials. I aquesta és la clau del federalisme modern. La
reivindicació federal no és només una apel·lació historicista a recordar els
textos de Pi i Margall i altres pensadors i polítics del segle XIX. És una forma de govern defensada pels
economistes i científics socials progressistes del segle XXI, com Thomas
Piketty, i defensada per tots els experts constitucionalistes a tot el món pel
seu carácter pràctic. Un bon sistema federal és l’única via per combatre el
frau fiscal que s’organitza internacionalment en paradisos fiscals. És l’única
via per posar en marxa formes de fiscalitat que minimitzin la competència
fiscal a la baixa, és l’única via en definitiva per consolidar i reforçar l’estat
del benestar a l’economia globalitzada del segle XXI. Si volem sanitat i
pensions públiques, hem de recolzar el federalisme. No hi ha dos eixos, com
diuen els nacionalistes: l’eix social i l’eix nacional. Hi ha una sola societat
i el federalisme és la millor forma de govern per a resoldre els problemes
socials. No és una panacea, perquè els conflictes no desapareixen de la nit al
dia i en sorgeixen de nous. Però el federalisme crea uns mecanismes que fan
possible la gestió dels conflictes. I les alternatives al federalisme ja han
fracassat. Avui la majoria d’estats, especialment a Europa, ja no tenen ni
moneda, ni exèrcit, ni una sola llengua. El “nosaltres sols” no va enlloc i és
absolutament insolidari. L’estat-nació ha mort com a mecanisme per articular el
contracte social. Les nostres infrastructures, com l’Eix del Mediterrani,
s’han de dissenyar i construir amb una visió federal, de conjunt, i no només
com la suma d’interessos territorials. Sense aquesta visió global, federal, els
petits territoris no podran participar en l’economia global. En una economia integrada
sempre hi haurà fluxes financers i fiscals entre territoris, i el federalisme és
l’únic mecanisme per gestionar-los amb transparència i consens. El trilemma de Rodrik ens diu clarament que és impossible avui compatibilitzar l’estat-nació
amb la globalització i la democràcia. Passi-ho bé doncs, estat-nació. Visca la democràcia
i el federalisme!