És un tòpic acceptat a Catalunya que cada nació ha d’aspirar a tenir el seu propi estat. És desitjable que cada nació tingui un estat? L'historiador jueu Toni Judt creu que en la pràctica resulta molt difícil, per no dir impossible, separar dues nacions que es creuen pels carrers
Recordo
a l’ex eurodiputat d’ERC Bernat Joan dient en una ocasió en un debat electoral
televisat que els estats que funcionaven millor eren estats
uni-nacionals. A mi se’m va posar la pell de gallina, perquè eren els temps de
la neteja ètnica als Balcans, però ningú més va semblar escandalitzar-se,
perquè és un tòpic acceptat a Catalunya que cada nació ha d’aspirar a tenir el
seu propi estat. Tant se val que les nacions es barregin a tots els carrers
d’Europa i que la majoria d’estats siguin plurinacionals (si més no perquè al
món hi ha uns 200 estats i unes 4000 nacions). Certament, Joan no es referia a
Bòsnia, Croàcia o Sèrbia, sinó als països nòrdics, els quals el dirigent
nacionalista devia conèixer superficialment, i n’ignorava la presència de
poblacions indígenes inuit, la diversitat lingüística a Finlàndia, o la
presència de nombrosos col·lectius immigrants procedents, entre molts altres
llocs, precisament de l’antiga Iugoslàvia. Si fossin realment països més
homogenis que altres, d’això no se’n derivaria que funcionin millor per aquesta
raó, sinó perquè porten dècades aplicant polítiques socialdemòcrates de
prosperitat compartida que molts voldríem ampliar a territoris més extensos i
complexos, cosa que només es pot fer compartint sobirania i no
fraccionant-la.
Precisament,
una de les poques victòries parcials que han tingut els partidaris d'estats
uni-nacionals és l'acceptació de la idea que la solució dels dos estats és la
més viable i justa per al conflicte israelo-palestinià. Dic l'acceptació
(generalitzada) de la idea, perquè en la pràctica, està resultant molt difícil,
per no dir impossible, separar dues nacions que es creuen pels carrers.
És
molt útil en aquest sentit recordar la contundent crítica que el gran
historiador jueu desaparegut d’origen britànic, el socialdemòcrata Tony Judt,
va realitzar de la “solució dels dos estats” per a Palestina i Israel, en el
seu article “Israel: The Alternative” publicat en 2003 en la New York
Review of Books. Aquest article, a més de ser una denúncia de
l’evolució de la política israeliana, i no precisament la primera que va fer
Judt, també és una denúncia duríssima de la idea nacionalista d’una nació, un
estat, especialment quan s’intenta aplicar al segle XXI. Diu Judt, gran coneixedor
de la realitat europea del segle XX, en aquest article:
El
primer que van fer va els estats sorgits de la Primera Guerra Mundial va ser
privilegiar la seva majoria nacional, definida "ètnicament" per
l'idioma, la religió o l'antiguitat, en detriment de les minories locals
inconvenients, que van ser consignades a una condició de segona classe: els
estranys que resideixen permanentment a casa
Tony Judt, va criticar la “solució dels dos estats” per a Palestina i Israel i la idea nacionalista d’una nació, un estat, especialment quan s’intenta aplicar al segle XXI
Artur
Mas en el seu debat recent amb Felipe González també va donar a entendre que
totes les nacions, menys Catalunya, ja tenien el seu estat a Europa, insinuant
que això era desitjable, ignorant els costos que alguns processos com el
balcànic han tingut, cosa que González li va haver de recordar. I donant per
descomptat que era veritat, quan no ho és, perquè ignora per exemple la
magistral descripció de cultures solapades en el territori en el llibre sobre
el Danubi de Claudio Magris.
Un
dels exemples que més agraden a Mas i a molts dels seus aliats és Israel.
Recentment el president de la Generalitat va visitar aquest país (sense
dignar-se visitar els representants de la nació oprimida allà, Palestina), que
efectivament representa un dels intents més clars de tenir un estat per a una
nació, passant pel damunt del fet obvi que en el mateix territori, per molt
petit que es vulgui fer aquest, hi ha com a mínim una altra nació.
“En
les albors del segle XX, en l'ocàs dels imperis continentals, els pobles
sotmesos europeus somiaven la formació d "estats- nació", territoris
ancestrals on els polonesos, els txecs, els serbis, armenis i altres poguessin
viure lliures, amos del seu propi destí. Quan els imperis dels Habsburg i dels
Romanov es van esfondrar després de la Primera Guerra Mundial, els seus líders
van aprofitar l'oportunitat. Una allau de nous estats van sorgir, i el primer
que van fer va ser privilegiar la seva majoria nacional, definida
"ètnicament" per l'idioma, la religió o l'antiguitat, o els tres
alhora -en detriment de les minories locals inconvenients, que van ser
consignades a una condició de segona classe: els estranys que resideixen
permanentment a casa.
El
primer que van fer va els estats sorgits de la Primera Guerra Mundial va ser
privilegiar la seva majoria nacional, definida "ètnicament" per
l'idioma, la religió o l'antiguitat, en detriment de les minories locals
inconvenients, que van ser consignades a una condició de segona classe: els
estranys que resideixen permanentment a casa
Però
un moviment nacionalista, el sionisme, es va veure frustrat en les seves
ambicions. El somni d'una llar nacional jueva adequadament emplaçada al centre
de l'extint imperi turc va haver d'esperar a la retirada de la Gran Bretanya
imperial: un procés que va prendre més de tres dècades i una segona guerra
mundial. I així , no va ser fins 1948 que un estat-nació jueu es va establir a
la Palestina Otomana. Però els fundadors de l'estat jueu havien estat
influenciats pels mateixos conceptes i categories com els seus contemporanis de
fi de segle a Varsòvia, o Odessa, o Bucarest, on com és lògic, l'autodefinició
ètnica i religiosa d'Israel, i la seva discriminació contra els interns
"estrangers, sempre ha tingut més en comú amb, per exemple, les pràctiques
de la Romania post-Habsburg del que a molts els agradaria reconèixer”.
Afortunadament, la de Judt no és l’única denúncia per part d’un intel·lectual jueu de la deriva identitària i conservadora de l’estat d’Israel que com el nou país de la monja Forcada va néixer amb les millors intencions de construir una societat millor. A la novel·la/memòries de Philip Roth, “Informe Shylock”, també es retrata la deriva tràgica dels nacionalismes israelià i palestí, i com el virus nacionalista canvia les persones en la figura d'un antic company d'estudis de l’autor o altres personatges del llibre. Jordi Évole a Salvados va retratar també aquest ambient de presó identitària (com a “La cárcel identitaria” d’Eugenio García Gascón) y Hanah Arendt també ho va fer en la seva denúncia de l’abús de la memòria, com en l’escena de la pel·lícula basada en la seva obra on la gent segueix narcotitzada per la ràdio el judici sobre els crims de l’Holocaust, de manera semblant a com la població russa seguia embriagada els judicis estalinistes contra els trotskistes per distreure la població de les greus carències econòmiques a "El hombre que amaba los perros", el llibre sobre la persecució i assassinat de Trotski. És molt necessari reflexionar sobre els aspectes més inquietants de les derives nacionalistes, demagògiques i populistes, i actuar abans que sigui massa tard i ens condueixin encara més en la direcció d’una presó identitària. Dic “encara més” conscientment, després de veure ahir a la piscina de la meva universitat com la monitora d’un grup de nens portava una tovallola independentista, un exemple més de la invasió de l’espai públic per part dels grups uniformats que cada vegada més dominen el nostre paisatge.
Afortunadament, la de Judt no és l’única denúncia per part d’un intel·lectual jueu de la deriva identitària i conservadora de l’estat d’Israel que com el nou país de la monja Forcada va néixer amb les millors intencions de construir una societat millor. A la novel·la/memòries de Philip Roth, “Informe Shylock”, també es retrata la deriva tràgica dels nacionalismes israelià i palestí, i com el virus nacionalista canvia les persones en la figura d'un antic company d'estudis de l’autor o altres personatges del llibre. Jordi Évole a Salvados va retratar també aquest ambient de presó identitària (com a “La cárcel identitaria” d’Eugenio García Gascón) y Hanah Arendt també ho va fer en la seva denúncia de l’abús de la memòria, com en l’escena de la pel·lícula basada en la seva obra on la gent segueix narcotitzada per la ràdio el judici sobre els crims de l’Holocaust, de manera semblant a com la població russa seguia embriagada els judicis estalinistes contra els trotskistes per distreure la població de les greus carències econòmiques a "El hombre que amaba los perros", el llibre sobre la persecució i assassinat de Trotski. És molt necessari reflexionar sobre els aspectes més inquietants de les derives nacionalistes, demagògiques i populistes, i actuar abans que sigui massa tard i ens condueixin encara més en la direcció d’una presó identitària. Dic “encara més” conscientment, després de veure ahir a la piscina de la meva universitat com la monitora d’un grup de nens portava una tovallola independentista, un exemple més de la invasió de l’espai públic per part dels grups uniformats que cada vegada més dominen el nostre paisatge.
No hay comentarios:
Publicar un comentario